Hierover bericht zakenkrant The
Wall Street Journal (WSJ) woensdag 19 augustus.
Een jaar of twee geleden was Second Life ineens een ernorme hype. Met
tienduizenden tegelijk meldden jongeren zich aan voor de virtuele wereld.
Maar het succes beklijfde niet. Uiteindelijk bleken minder mensen echt
gebruik te maken van Second Life dan eerder gedacht.
Marketing-farce
Veel bedrijven zagen tijdens de hype mogelijkheden: Second Life zou een
perfecte manier zijn om jongeren te bereiken. Maar het enthousiasme over
Second Life als marketingtool verdween even snel als het aantal
actieve gebruikers van de virtuele wereld.
Tweede kans
Maar Second Life heeft met nieuwe initiatieven een tweede kans voor zichzelf
gecreëerd. Het laat bijvoorbeeld medewerkers van bedrijven virtueel
vergaderen, waarbij het mogelijk is om mobiel in te bellen.
Ook maakt het virtuele conferenties mogelijk. Een digitale bijeenkomst kost in
de regel beduidend minder dan het organiseren van een fysieke variant.
Ook geeft zakenkrant WSJ het voorbeeld van een trainingsmodule van Northrop
Grumman, de Amerikaanse producent van militair materiaal. Amerikaanse
politie-agenten en militairen kunnen in Second Life oefenen in het besturen
van Cutlass, een robot om bommen onschadelijk te maken.
Visier op zakelijke gebruiker
Met dit soort initiatieven probeert Linden Research, het bedrijf achter
Second Life, meer zakelijke klanten binnen te halen. Onlangs, zo schrijft
WSJ, lanceerde Second Life een aparte site om bedrijven kennis te laten
maken met de zakelijke mogelijkheden van de virtuele wereld.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl